FUNDATIA "GHEORGHE URSU"
Gheorghe Ursu
"Cazul  Ursu"
Prima Pagina
 

IN MEMORIAM BABU URSU
Vine toamna asa ca acopera-mi inima cu ceva. Vorbele lui Nichita sunt si pentru mine īn mai multe sensuri cuvinte potrivite. Fiindca se apropie odata īn plus comemorarea uciderii bestiale a celui care vorbea mai frumos decīt oricine despre concertele de Bach, despre un spectacol de teatru, despre cetateanul Kane si crucisatorul Potemkin. Lui Babu Ursu i s-a luat viata īn octombrie 1985 īn beciurile securitatii ceausiste. L-am condus pe ultimul drum, rugīndu-ma sa vina si ziua dreptatii, īn care aproape ca nu mai speram. Ziua dreptatii a parut sa devina posibila, la 22 decembrie 89. Dar criminalii care l-au asasinat continua sa se afle si azi, bine mersi, īn libertate. Desi cunoscuti, sinistri ciraci ai ceuasestilor, tortionari, politisti politici, si derbedeii de duzina ucigasi pusi sa-l schinguie si sa-l omoare pe marele poet, meloman, cinefil, om de cultura, pe inginerul Gheorghe Ursu, pe constructorul īn cel mai strict si cel mai larg sens al cuvīntului care a fost Babu, continua sa fie protejati de mafia secuisto-nomenclaturisto-afacerista aparuta pe ruinile sistemului comu nist. Vechea mafie formata din crema īnveninanta a fostei securitati si a fostului PCR, blocheaza de peste un deceniu dreptatea, īn ciuda eforturile supraomenesti ale unei mīini de oameni, īn frunte cu Andrei Ursu, de a determina justitia romāneasca sa-si facaīn fine datoria. S-a vorbit mult, īn deceniul trecut despre necesitatea unui proces al comunismului. Necesitatea n-a disparut. Si trecerea timpului n-o va determina sa dispara nici īn Romānia, data fiind magnitudinea crimelor comise de regimurile totalitare de la Bucuresti īntre 1945 si 1989. Ca un proces judiciar de felul celui de la Nuernberg nu s-a facut din diverse motive politice, e una. Cu totul alta, ca totalitarismul de tip national- comunist n-a devenit īnca, obiectul unei tematizari deopotriva serioase, sistematice si integrale īn cinemaul romānesc. Eeforturile lui Lucian Pintilie, īn acest sens sunt incontestabil, un debut de bun augur. Dar marele film romānesc despre dictatura comunista carpato-danubiana īnca lipseste. Si daca lipseste, e nevoie macar de un film despre Babu, un film mare, facut de prietenii sai cineasti, care n-au stiut s-au n-au putut sa-l apere de setea de sīnge a dictaturii comuniste. Asteptam acest film īn continuare. Actorul hispano-american Antonio Banderas, devenit recent regizor, s-a apucat īn schimb sa realizeze un film despre dictatura militara argentiniana. Imagining Argentina, turnat de Banderas la Buenos Aires evoca cele 30 de mii de victime ale juntei militare de extrema dreapta. Filmul, cu Emma Thompson īntr-una din partiturile principale alaturi de Banderas, īn rolul un ziarist a carui nevasta e rapita de ciracii regimului, e necesar, pentru a se evita pe viitor nenorociri de acest fel, a declarat Banderas īntr-o conferinta de presa, asumīndu-si ceea ce americanul nascut īn Spania considera a fi o responsabilitate īn egala masura umana si politica. In opinia mea, exact aceiasi resposabilitate le incumba si cineastilor central-si esteuropeni care au cunoscut urgia comunismului, si īn special romānilor, care n-au uitat nici gustul dejismului, nici pe cel al ceausismului. Ca si Banderas, minuntata actrita care este Emma Thompson considera ca violenta statului īmpotriva unei persoane este cel mai rau lucru cu putinta. Imi amintesc īn context de un pasaj talmudic reprodus de Steven Spielberg īn Lista lui Schindfler, genialul film despre ororile naziste, despre exterminarea evreilor europeni si interventia curajoasa si salvatoare a unui german īn apararea unor oameni condamnati la moarte doar din pricina aprtanentei lor nationale si religioase. Pasajul īn speta reflecta o buna parte din īntelepciunea iudaica, afirmīnd ca "oricine salveaza viata unui singur om, salveaza implicit īntreaga lume". Vorbind despre filmul turnat cu Banderas, Emma Thomson a pus degetul pe rana referindu-se la rapirile si asasinatele practicate de regimul dictatorial argentinian. Or, "o persoana disparuta nu e doar o persoana, ci un univers īntreg, o rana deschisa", a spus Emma Thomson textual.